Anette

Waarom altijd mindful?

Vroeg of laat krijgen we in ons leven allemaal te maken met stress. Op ons werk, in onze relaties, omdat we terugkerende sombere gedachten hebben of omdat ons lichaam niet helemaal functioneert zoals we graag zouden willen.

Ook door veel te veel te ‘moeten’ ervaren we rusteloosheid, angst, slapeloosheid, hartkloppingen en allerlei soorten pijn. Veel mensen zijn ziek van de stress. Je leest zelfs over tieners met een burn-out!

Aan de primaire oorzaken van stress is niet zoveel te doen, ze horen bij het leven. Alles is vergankelijk. Relaties lopen op de klippen en onze droombaan hadden we ons toch iets anders voorgesteld. We kunnen onze ouders en onze genen niet kiezen. En mensen worden nu eenmaal oud, ziek en overlijden uiteindelijk.

Kortom: we kunnen vervelende gebeurtenissen, pijn, verdriet of negatieve gedachten nooit volledig uitbannen. Wat wel kan, is leren om je er anders toe te verhouden. Wat we vaak doen is het wegduwen, ontkennen, verhullen, negeren of onszelf zo druk maken (met het helpen van anderen) dat we simpelweg geen tijd hebben om stil te staan bij onze eigen pijn of problemen.

Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat dat niet werkt. Of niet meer. Met mindfulness-oefeningen kun je leren er anders mee om te gaan. Je vaak automatische reactie erop te veranderen, zodat je bijvoorbeeld minder snel over je grenzen gaat, of minder snel boos wordt.

Juist door met een vriendelijke open houding te kunnen zijn bij ervaringen van stress in plaats van ze weg te duwen, ga je beter voor jezelf zorgen, omdat je beter en eerder aanvoelt wat je écht nodig hebt.